De appende fietser: update
Vier jaar geleden alweer schreef ik over het appen op de fiets en wat dat toen voor het verkeersrecht betekende. Twee maanden geleden publiceerde ik dat blog opnieuw op mijn vernieuwde website. En deze maand is daar ineens het verbod van het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets. Wat betekent dit nu?

Verbod
Je hebt er al meer dan genoeg over kunnen lezen, zien en horen: per 1 juli 2019 bestaat er kort gezegd een verbod op het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets. Dat betekent: niet bellen of appen of de telefoon voor iets anders gezelligs gebruiken. Het mag wel als je de telefoon niet vasthoudt en bijvoorbeeld in een houder aan het stuur hebt bevestigd of wanneer je met oordopjes belt. Een overtreding kost € 95,=.

Aansprakelijkheid
Maar betekent dit nu ook dat je als fietser voortaan aansprakelijk bent wanneer je al bellend of append een ongeluk met een auto veroorzaakt? Dat is nog maar de vraag. Het enkele feit van de overtreding is denk ik onvoldoende om meteen te kunnen zeggen dat er dan sprake is van ‘opzet’ of ‘aan opzet grenzende roekeloosheid’, want dat is voor die aansprakelijkheid vereist. Met andere woorden: de strafrechtelijke overtreding van het verbod betekent niet automatisch dat je civielrechtelijk aansprakelijk bent voor een ongeluk. Die vraag zal vast en zeker in toekomstige procedures nog aan de orde komen en natuurlijk zal ik daarvan dan verslag doen.

Veiligheid
De toenmalige verantwoordelijke verkeersminister gaf aan dat hij ging proberen verantwoord smartphonegebruik in het verkeer te stimuleren. Of dat met dit verbod gaat lukken, is nog maar de vraag. Hij gaf ook aan dat veiligheid in het verkeer en verantwoord rijgedrag voorop staan. Daar zijn we het natuurlijk nog steeds mee eens.

Letselschade?
Een vak apart, schakel een gespecialiseerd letselschadeadvocaat in! Bertil Morsink lid LSA.
www.advocoeur-morsink.nl 053-8200380 info@advocoeur-morsink.nl